BUSTED.

image36

Skiiiit också. SKIIIIIIT skit skit.

Såg just Planet earth. Jag har älskat alla andra avsnitt jag sett. Med elefanten som inte hittar sin mamma och allt.

Men detta avsnitt.


Om valarna och havet och sjörädisorna och allt vad det heter.
Jag älskade det.

Ända tills dom började prata om stingrockorna. För BBC avslöjade mig bigtime.

När jag snorklade i Belize i höstas råkade jag ut för en fruktansvärd incident med en stingrocka som var så sjukt stor att jag upplevde nån sorts stroke. Då skrev jag i min resdagbok så här:


"Plotsligt hor jag ett skrik sa starkt, i en oktav sa hog, att alla karibiens fladdermoss flog till Sibirien med handerna for oronen. Det visade sig vara en gormande liten turist ett stycke langre bort som flaxade vilt med armarna.
Jag stalldes genast infor tva alternativ. Det ena var att save my ass och kvickt simma till land for att pa avstand betrakta hur vattnet blev rott (vore coolt pa ett satt att se hur det var for Mose och ganget). Det andra var att undsatta den lilla turisten och ta fighten sjalv med Hajen.
Jag sag framfor mig hur Hajen skulle slappa bettet om den lilla turisten, till forman for att skratta blodtorstigt (som AA-hajen i hitta Nemo) och vanda sig mot mig och slicka upp varje liten cellsmula.
Modet tog overhanden och jag simmade bort och sag att det inte var nagon haj utan varldens storsta stingrocka. Jag tror att den var tre meter bred men jag overdriver sakert lite. Den svavade genom vattnet och flaxade och var helt otroligt skrackinjagande och maktig (jag sjong forsta versen pa how great though art under vattnet)"


När jag senare har berättat om stingrockan har den blivit större och större och större. Senast sa jag "Asså den var typ som den där väggen (6 meter). Jag ljuger inte. Så stor var den!!"


Och nu säger dom på Planet fucking Earth att den största stickrockan i världen kan bli upp till 2 meter.

2 ynka meter.


(bild från wikipedia)

Kommentarer
Postat av: Daniel

Det var ju en stingrocka som hade ihjäl krokodil-Steve, så I pity the fool som säger att de är ofarliga!

2007-08-20 @ 23:45:15
URL: http://huvudfoting.com/webblogg
Postat av: iSeb

Fast du kanske faktiskt är en av två lyckligt lottade i världen som sett stingrockornas gigant i verkliga livet. Varför inte? Konstigare saker kan ju säkert inträffa. Annars kan ju 2m förefalla ganska stort under vattnet...
(Din blogg är överst på min länklista by the way. Du är bäst!)

2007-08-21 @ 19:49:31
Postat av: F

Min pappa jobbade som fotograf/reporter och var på jobb (!!) på nån paradisisk korallö utanför Thailand någonstans när han blev stungen av en stingrocka. Det blev ett gigantiskt hål i armen där blodet sprutade och han fick sjukvård i olika etapper från lite primitivt på ön till väldigt högteknologiskt i Shanghai. Han låg ett bra tag och svävade mellan liv och död, och tvingades ersätta en hjärtklaff, eftersom hjärtat hade skadats av giftet (?). Nu är han en gammal man, med ett jätteärr på armen och en pacemaker som tickar för fullt.

2007-08-22 @ 22:08:52
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: knivlisa

F: Åh! ojojoj..
min mormor blev också stungen en gång av en, i yemen så hon höll på dö.. Men nu är hon 90 år.

2007-08-22 @ 22:30:33
Postat av: Lukas Podolski

A very interesting read, I hope you will be adding more soon. Will be passing this onto all my friends.

2009-10-21 @ 08:17:57
URL: http://lukas-podolski.blog.de
Postat av: Anonym

Finns ju enorma rockor oxå.. Djävulsrocka.. :)



http://www.ur.se/blaplaneten/faktapop.php?sida=53

2009-11-25 @ 19:53:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0