Vad man får för att man är ödmjuk mot gamla tanter.

image79



Pölsa innehåller nötsenor, nötsvål, nötlunga, grissvål, nöttalg och grislever. Vem som helst fattar ju.

Häromdagen stod jag i Konsums kassakö.
Den gamla damen framför mig handlade mjölk, blomkål, aprikosmarmelad och PÖLSA.

Jag har inte ägnat pölsa the glimpse of a thought de senaste 5 åren. Men där och då tänkte jag: "Jag älskade pölsa när jag var liten. Varför ska man tycka att det är äckligt med pölsa bara för att det innehåller svål från 10 olika äckliga djur (jag borde ha fattat nåt då)? Pölsa är husmanskostens moder. Jag ska minsann inte komma här och tycka att jag är för fin för pölsa."

Jag bad flickan bakom mig i kön hålla min plats och sprang iväg och hämtade pölsa.

När jag kom tillbaka tänkte jag att jag minsann skulle låta den gamla damen få veta hur stor roll hon hade spelat för ungdomen bakom henne i kön. Så jag sa:

- Hej! Du inspirerade mig att köpa pölsa!!

Damen (jätteglad att en ungdom pratade med henne): - Va sa?

Jag (högre): - Du inspirerade mig att köpa pölsa!!

Damen (fortfarande jätteglad, men..... döv): - Va?

Jag (mycket högre och välartikulerande): DU INSPIRERADE MIG ATT KÖPA PÖLSA!

Damen (ville verkligen veta vad ungdomen hade att säga): - VA?

Jag (kunde inte gärna säga "äh det var inget" när hon var så förväntansfull): NI INSPIRERADE MIIIG ATT KÖPA PÖÖÖÖLSA!

Damen: - Jag hör inte.

Jag: - NII INSPIREEERAAAADE MIIIG ATT KÖÖÖÖPA PÖÖÖÖLSA!

Damen: - Ehhhh jaha.. Ja!! Det är gott ibland.


Vid det här laget hade kassörskan fått ett fnissanfall och alla i hela affären hade sprungit ut från gångarna med gryner och sylter och glott på mig.

Så jag betalade och gick ut med svålsvansen mellan benen. Efteråt kom jag på att de i affären visste ju inte om att tanten hade köpt pölsa. De trodde bara att jag såg tanten och genom hennes uppenbarelse fick inspiration att köp pölsa!!


Kommentarer
Postat av: Dencha

Hahahaha

2007-11-25 @ 13:09:57
URL: http://tankariettbadrum.blogg.se/
Postat av: Fanny

var den ligga god som du tyckte förr i tiden?

2007-11-25 @ 18:12:00
URL: http://faran.webblogg.se
Postat av: knivlisa

Ja, alltså den är god i början när man är skithungrig. Sen när man är lite mättare börjar man urskilja de små äckliga rören som kommer från artärer och små fettklumpar som är gammalt tarmvred eller nåt ;-)

2007-11-25 @ 23:29:20
Postat av: Käpt´n Flint

Ha ha ha!

Här sitter man mitt i natten o borde sova. Jag kan inte annat än citera Stefan Sundström och säga att jag kommer att "somna lycklig".

Nu måste jag nog testa pölsa, om jag vågar...

2007-11-27 @ 02:43:31
URL: http://www.myspace.com/killingkittensswe
Postat av: knivlisa

hehe, ja men glöm inte att du MÅSTE ha rödbetor och potatis till, annars är det ganska hemskt. Hade du kul i sthlm?

2007-11-27 @ 09:24:18
Postat av: Käpt´n Flint

Nämensåbradå. Då kan jag ju använda min potatisskalare som jag fick 2003, för andra gången... det lutar mer och mer åt att jag kommer att testa pölsa. Ska bara övertala mig själv om att något som låter så äckligt verkligen kan vara gott...

Hursomhelst, helgen i Stockholm var kanon. Teatern på lördagen höll på i drygt fyra timmar och var sådär pinsamt kul att jag fick kramp i skrattmusklerna, så de flesta ställena på Medborgarplatsen hann stänga inna vi hann dit men vi klarade oss. Och sen skötte sig kent finfint på söndagen så, ja he int nå märkvärdi. Nu åter till pluggandet (eller mer undvikande av den saken).

2007-11-28 @ 23:43:37
Postat av: Mathias Widgren

Man kan asså köpa pölsa fortfarande... Jag kan faktiskt komma ihåg smaken av det... det var ju fan inte alls nå fel när man va 7... hm, jag tror bestämt jag ska köpa mig en burk, och i min tur få minst 2 polare att göra detsamma och sen tala om för dem att de måste få minst 2polare att köpa varsin burk oxå... sen jävlar är det igång, av nån jävla anledning fick jag för mig att det skulle ge nånting... ok.

2007-11-29 @ 23:19:48
URL: http://mathiaswidgren.blogg.se
Postat av: knivlisa

Åh Mathias tack ja gör det! Världen måste få det glada budskapet!

2007-11-30 @ 10:40:30
URL: http://knivlisa.blogg.se
Postat av: A Little Less Conversation

Morsan gjorde pölsa själv varje år. Ställde ett grishuvud på slaktbänken och gröpte ur allt som inte var brosk eller senor och kokte ner med bla russin. Russinen svällde i koket och såg ut som fästingarna som satt i röven på korna när de gick på grönbete. Stora som vindruvor och mattgrå.
Jag kan inte äta pölsa. Det går inte. Jag är ledsen...I'm out...

2007-12-01 @ 12:45:37
URL: http://littlelessconversation.wordpress.com
Postat av: Anna

Haha!! Jag tror aldrig att jag har läst såhär roliga inlägg nån gång!!

2008-01-05 @ 00:46:26
URL: http://streetdancelinjen.blogg.se
Postat av: Lauritscarmen

What an awesome site.There certainly has been a lot of work gone into this.Congratulations for a job well done

2010-01-05 @ 11:20:00
URL: http://lauritscarmen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0