Avloppsrör, Bert-Ola och John Lennon

Okej nu har jag kontakt med en dator för en gångs skull. Jag har fått en utmaning av flera stycken andra bloggare. Man ska berätta sju skumma saker om sig själv (eller nåt) och jag har skitit i det, förlåt, men nu kommer den.


En gång lärde jag mig de 300 första decimalerna i pi utantill, bara för att kunna imponera på olika sorts folk. Det hade alltså ingenting med intelligens att göra, jag kämpade hårt och det gav bra utdelning. Killar simultancheckade på internet och tyckte att jag var smart. Ett tag alltså. I några minuter. (Kan ha berättat det förut för det är det viktigaste jag någonsin gjort)

Jag är missionärsbarn och bodde i Yemen i typ fem år. -94 evakuerades vi från ett blodigt inbördeskrig och undkom de stridslystna styrkorna med nöd och näppe. "Svensk familj fast i krigets Yemen" stod det på löpsedlarna. Det var då jag blev mediakåt på allvar. 


Jag bodde granne med Paul Mc Cartney´s dotter i London. Paul brukade sitta i vår trädgård. En gång berättade jag det för en kille och råkade säga John Lennon i stället för Paul. Sen gick han  och då kom jag på vad jag just sagt. Det var en snygg kille och jag skämdes i flera år.



När jag var tio år blev jag kär i en kille som hette Bert-Ola. Han var 21. Jag var kär i honom i tre år. Jag tyckte han flörtade på vuxensättet. En gång åkte han in i ett träd med snowboarden och punkterade ena lungan. Jag, och en kompis, besökte honom på sjukhuset med blommor och choklad i högsta hugg. Men en ond och kallblodig sadist-sjuksköterska beslagtog blommorna innan jag gett dem, för man fick inte ha sånt på lungavdelningen. Så sjukligt pinsamt att komma där med en Marabou mjölkchoklad. Inget hade jag att säga heller.


Jag har en släng av synestesi. Det är när man ser bokstäver och siffror i färger. Det låter freakat, men jag tycker det är självklart att A och 4 är röda, K är orange, C är blått, 3 är rosa, L är gult osv. Bland det obehagligaste jag vet är när någon skriver en separat bokstav med en färg som inte stämmer. Typ ett brunt L.  URK. 


Första gången någon var kär i mig så där offensivt som jag var kär i Bert-Ola var jag typ nio. Killen brukade gå bakom mig och kalla mig snygging. Jag var jättegenerad och spelade dryg men var intresserad tillbaka. Jag berättade det för min kompis. Hon sa "Men han är ju ett avloppsrör. Honom kan man ju inte vara intresserad av".
Så där dog den romansen. Man kan ju inte vara kär i ett avloppsrör. Hon var säkert bara avundsjuk, men sånt hade ju inte jag lärt mig. Jag trodde han var ett avloppsrör.


Det var bara sex, jag kommer inte på fler.


Kommentarer
Postat av: Julia

Vilka maxade grejer du har varit med om och gjort! Det där med Paul McCartney's dotter är faktiskt lite häftigt och det är inte alltid lätt att hålla reda på alla gamla musiker hit och dit, jag har nog blandat ihop Elton John och John Lennon flera gånger! :)

2008-12-12 @ 16:54:42
URL: http://prick.blogg.se/
Postat av: Sankta Vickie

Splendid darling! Skratten ekar i mitt stökiga vardagsrum!

2008-12-12 @ 17:34:22
URL: http://worldofvickan.blogg.se/
Postat av: Erik

HAahahahaha bra lisa

2008-12-12 @ 21:35:00
Postat av: Ina

Synestesi. Shit, jag hade absolut INGEN aning om att det fanns ett ord för det. Jag har nog också det, jag sätter färger och kön (detta är mycket viktigt) på bokstäver, siffror, veckodagar, ord och annat.

A, till exempel är en tjej och gul. 5 är en kille och lila. Torsdag är en kille och blå.

2008-12-12 @ 22:19:48
URL: http://shiorina.blogg.se/
Postat av: johanna

Lägg av! L är ju helt klart blått! :)

2008-12-12 @ 22:44:03
Postat av: Janne

Hah, är det så det heter!? Synestesi.



Har en pytteliten släng av det också, men det är bara några få bokstäver och siffror det gäller. Du har rätt i A och 4, men C är lila och K är grön. 5 är gul. Några till är klara för mig, men inte alla.



På Wikipedia benämns personer med "åkomman" synesteter. "En släng" av det borde ju givetvis resultera i telefonkatalogstiteln "Hobbysynestet". Låter lärt, kunnigt. Men är fånigt, ljusgrönt. Perfekt.



Hmm... Å andra sidan kanske jag bara är färgblind och dum i huvudet.



För övrigt; long time reader, life time fan. Tack, innerligt och ytterligt fantastiska Lisa, för en sinnessjukt underhållande blogg!

2008-12-12 @ 22:56:09
Postat av: Emelie

Synestesi. Jag trodde det bara var jag som var störd! Det finns alltså ett ord för det? Otroligt roligt! :D Jag sätter även färg på veckodagar, fan vad stört. MEN ROLIGT! :D

2008-12-13 @ 17:41:18
URL: http://emeliemarienystrom.blogg.se/
Postat av: knivlisa

Emelie: Det gör jag också. Speciellt torsdagar som är sjukt orangea.



Janne: Tack snälla kära du att du läser. Grymt Kul att A och 4 var samma för dig. Men C är verkligen inte lila.



Ina: vilken uppenbarelse jag fick nu. kön har de nog också. A tjej, B kille, C kille, D tjej, F kille... oh my.

2008-12-13 @ 17:55:17
Postat av: mandy

jag har en kompis som kan rapa hela alfabetet, hon lärde sig det för att imponera på en kille (som kunde rapa halva) när hon var yngre. Men hu 17 lärde du dig 300 siffror??

2008-12-13 @ 18:53:14
URL: http://mandyslife.devote.se
Postat av: Pia

Fantastiskt med de där färgerna!! Vilket roligt liv ni måste ha!! ;o)

2008-12-13 @ 21:19:06
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Egoina

Tack för att du lärde mig begreppet synetesi!! :) Jag sätter cokså kön på grejer nu när jag tänker efter.. SICK. Och siffror har sin speciella färg, dock ser jag inte färgen när jag ser siffrorna. Men i mitt inre vet jag att det ska vara så.. haha sjukt!

2008-12-14 @ 00:28:19
URL: http://egoinas.se
Postat av: link

John eller Paul, spelar väl ingen r...



Jag åt lasagne hemma i prästgårn i Aneby med Midi, Maxi och Efti när de var stora typ -93. Numer kult-förklarade låtar som Radasteady go och bad bad boys



Kommer ni ihåg. Har deras autografer på post-it lapp!

2008-12-18 @ 11:57:45
Postat av: Jennie Helena

Ja! Ja! Posta fler! Du kan säkert ljuga ihop några roliga om du inte kommer på fler sanna, jag tror du har rätt så god fantasi :)

2008-12-20 @ 18:15:15
URL: http://jenniehelena.blogspot.com
Postat av: Jennie Helena

Ja! Ja! Posta fler! Du kan säkert ljuga ihop några roliga om du inte kommer på fler sanna, jag tror du har rätt så god fantasi :)

2008-12-20 @ 18:16:07
URL: http://jenniehelena.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0