Jag var en 8-årig rasist (och jag ÄR ett klantarsel)

 

I går pratade jag med 2 killar från Kenya och Tanzania. Vi satt vid samma fikabord på universitetet och de var sköna killar. Så. Jag berättade detta:

"När jag var liten, typ 8-9 år, tyckte jag mycket om svarta människor. Jag kände en massa missionärer som berättade saker och alla svarta jag träffade var så glada och så.

Samtidigt fattade jag att svarta minsann inte hade det så lätt. De var fattiga, bodde i länder med krig och hade mörk hud (inte så lätt).

Därför:

Bestämde jag mig för att brun skulle bli min favoritfärg!!! För att sympatisera liksom. Jag började skriva det i folks Mina Vänner-böcker. Trots att det var totalt osant. Det var ju rosa och inget annat som var min favoritfärg. Brun är ju raka motsatsen."

Jag hade tänkt att det skulle falla i god jord hos afrikanerna. Men jag fick inte så mycket respons. Då blev det helt plötsligt sjukt pinsamt. För det lät som att jag fortfarande var värsta rasisten.


Kommentarer
Postat av: Erlandvanja

Very good guestbook. Interesting!

2010-05-10 @ 09:22:21
URL: http://erlandvanja.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0