I wash you every success

image155
Min älsklingelev med min älsklingsdryck


Jag var engelskalärare i Yemen 2003. Jag brukar rekommendera det för folk som har dåligt självförtroende.
Det var en egoboost jag för resten av mitt liv kommer att sakna.

Eleverna trodde att jag var en gudinna. Så till den grad att jag själv misstänkte att jag var det.
De gav mig alltid blommor och kakor och godis. Och skrev dikter om att jag var solen som gick upp över deras dag. Månen som lyste över dem även när allt annat var dystert. Att jag var en fågel som med sina vingslag gav liv åt himlen, att min hud andades guld. Och detta även efter att betygen var utdelade. (Så det var minsann ingen bullshit.)


Ja, tänkte jag. Så är det. Min hud andas guld. Vad härlig jag är.

Sen kom jag tillbaka till Sverige. Här tycker folk att man är stöddig om man tror att man är gudinna. Svenneidioter.  

Ibland får jag mail från mina elever. En skrev så här:

"Dear teacher lisa

How are you?

ferist thing I"d like to say thank you for evry thing.

thank  you for gave me support and encouragment to make me what I am to day.

teacher lisa, i dont know how to appreciate you.

you always done your best andhave worked hard to simplify learning English.

teacher I miss you and miss your beautiful smile

i miss the atmospher of studying.

becouse you created an impression to me andyou were a memorable presence.

I think no teacher matches the quality of you.

I sbent my best days with you and i"ll wait you hopefully see you again after some years.

we realy loved you teacher

I have never forgetten you and i"ll remember you and your eyes and your smile.

don"t forget me

finally i wash you all every success.

your student   M


YOUR EYES LIKE THE MOON"


Jag lovar, när jag blir gammal kommer jag sitta där med dom där mailen utskrivna och tjata på hemtjänsten att dom ska läsa upp dem igen igen igen.



Fotnot: Alla lärare där får samma behandling. Åk dit!


Kommentarer
Postat av: The arab

hahaha. Jag kommer ihåg när du kom hem och tyckte det var jobbigt att du inte fick lika mycket uppmärksamhet.. hahaha du var helt förstörd

2008-02-05 @ 22:45:51
Postat av: annica

asså jag blir gråtfärdig. teacher lisa, glöm aldrig dina elever. teacher lisa.

2008-02-05 @ 23:45:24
Postat av: knivlisa

hihi, ja just det, det tog ett tag att bli mitt normala (host) jantelisa igen.

Annica oroa dig inte. dom där eleverna kommer jag inte ens glömma när jag är senilast i sverige..

2008-02-06 @ 00:07:46
Postat av: n

åh teacher lisa.. jag pallar inte åka till yemen.. ja blir medlem på alla sånna hi5.com myspace bingbox ...sen bombas man av allt från afrikaner till turkiska män.

'' hello my name is mateo mwqmbghwe oh u eyes beautiful like the sea.. ure face like angel... can i have your hand, be my friend wenne get the world''..

2008-02-06 @ 00:16:48
URL: http://nooni.blogg.se
Postat av: Anna

Hur fick du tag på det jobbet? Jobbar som lärare nu och är i behov av lite positiv förändring. Nån speciell sida man kan kolla upp?

/Anna

2008-02-06 @ 00:52:11
Postat av: Anna

Hur fick du tag på det jobbet? Jobbar som lärare nu och är i behov av lite positiv förändring. Nån speciell sida man kan kolla upp?

/Anna

2008-02-06 @ 00:53:40
Postat av: Camila

Muslim läsk? vadå, 100%grisfri eller?
Är vin den katolska innedrycken då? Mycket rolig blogg för övrigt!

2008-02-06 @ 03:05:47
URL: http://caasun.spaces.live.com/
Postat av: knivlisa

Åh noooni jag har konsekvent nekat till alla hi5-inbjudningar från dom. Vet inte vad det är, men jagg har fått för mig att det är som att poka på facebook och det är ju inte så himla kul..

2008-02-06 @ 09:18:55
Postat av: knivlisa

Anna: Kul. Mina morföräldrar var med och byggde skolan på 70-talet och jag bodde där när jag var liten och så. Steget var inte gigantiskt för mig.

Jag var där som praktikant under ett halvår, och fick lön via Sida och PMU (tel:08-6089600). Jag vet inte om de behöver lärare just där nu, men annars finns det säkert andra ställen där elever skriver minst lika fina dikter ;-). Ring PMU och be att få prata med någon om praktikantbidraget.

2008-02-06 @ 09:29:01
Postat av: joel

Fan vad fint! Det är vekrligen något att vara stolt över. Slarva ALDRIG bort dom här mailen och glöm ALDRIG att svara!

2008-02-06 @ 10:07:36
URL: http://www.joeljosefsson.blogspot.com
Postat av: knivlisa

ååh joel, jag får dåligt samvete. Jag är jättedålig på att svara. Jag säger typ hej tack i love you too very much, men jag anstränger mig liksom inte en procent av det dom gör..

2008-02-06 @ 10:36:59
Postat av: joel

men du skriver ju det du känner? mer behövs ju inte

2008-02-06 @ 13:43:37
URL: http://www.joeljosefsson.blogspot.com
Postat av: Pär jag svär

du är en gudinna, eller?

2008-02-06 @ 14:11:55
Postat av: knivlisa

Ja det är jag. Skönt att nån förstår.

2008-02-06 @ 15:31:53
Postat av: Anna

Tack Lisa! :)

2008-02-06 @ 20:41:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0