Att connecta på ett djupare plan





Jag och Mia fikade.


Jag:
Hej, jag skulle vilja ha en latte och en sån (pekar).

Cafékille: En negerboll?

Jag: ............

Cafékille: .............

Jag: HAHAHHAHAHAHHAHA. Sa du NEGERBOLL?

Cafékille:
Nej, jag sa chokladboll.

Jag: HAHAHAHAHHA. Nähä du. Du sa negerboll. Men det var kul..

Cafékille: Heh. Ska du ha en sån?

Jag: HAHAHAHA.. Ja! En "sån".


Det kändes liksom som att vi kopplade på ett djupare plan. Jag råkar också ofta säga negerboll. Man sa ju det 20 gånger om dagen som barn. Och när jag säger chokladboll känns det astöntigt. Det känns som att det hörs på rösten att jag tänker "inte säga neger inte säga neger inte säga neger".


När jag bodde i London blev jag nedslagen av en stor svart man, för att jag sa ordet. Men jag sade det i ett antirasistiskt syfte. Jag gick nämligen omkring och förklarade för en kompis varför det är fel att säga nigger. Den stora svarta mannen bakom oss hörde så klart bara NIGGA och smällde till mig i huvudet så jag ramlade ner på gatan. Han ställde sig över mig och skrek:

 

DONT YOU EVER SAY THAT WORD AGAIN MAN. WE’RE EVERYWHERE. YOU HEAR THAT – WE’RE EVERYWHERE.

 

 

Thanks for illustrating my point, önskar jag att jag hade sagt, men jag var lite chockad.


Kommentarer
Postat av: Dina

Men...vilket asshål ändå.

2010-06-07 @ 16:25:51
URL: http://funnylittlefrogs.blogg.se/
Postat av: Jonna

Hahahaha! Den där mannen kan man helt klart kalla för en galen neger

2010-06-07 @ 16:31:19
URL: http://jatteroligblogg.blogspot.com
Postat av: link

hallå, jag tycker det är fullständigt ok att säga negerboll. För det första heter det ju så i folkmun. Och(utan att ha kollat upp historien ordentligt) det lär ju knappast vara för att chokladbollarna liknar svarta människor eller för att nedvärdera någon som ordet uppkom; utan för att neger syftar på ordet svart som heter i princip exakt samma sak på italienska (nero), spanska (negro), rumänska (negru), katalanska (negre)...



Coolare att dra till med ett internationellt namn för en färg när man snackar delikatesser än svenskt: svartboll.



Jämför tex den svart drycken must (julmust) som på estniska betyder betyder svart. Eller Nogger Black som på katalanska skulle bli Nogger Negre och så för att kunna uttala det bättre på svenska så byter man plats på sista två bokstäverna så får man Nogger Neger.



Hm..vi får slappna av helt enkelt. Negerboll it is!

2010-06-07 @ 17:14:29
Postat av: Em

Hehe, kommer att tänka på en bekant som berättade om sin kompis som skulle beställa just en sån av en mörkhyad kille. För att undvika att förolämpa killen förberedde sig redan i cafékön - "Får inte säga negerboll, ska säga chokladboll, inte negerboll, chokladboll chokladboll... -Hej, jag skulle vilja ha en CHOKLADNEGER!" Det blev inte så bra.

2010-06-07 @ 17:51:24
URL: http://parentes.blogg.se/
Postat av: tobys.se - En släng av ADHD och hjärnsläpp

Men gud vad hemskt ändå! :S

2010-06-07 @ 17:56:31
URL: http://tobys.se
Postat av: Heffler

Det blir ju bara tråkigt om jag börjar gagga om N-ordets uppkomst och allt det där, så jag skiter i det.



Jag tycker att den svarta mannen överreagerade kraftfullt, och att han var en riktigt puckskalle.



Bra att du fick både en chokladboll och en connection till fikat. ;)

2010-06-07 @ 17:56:41
URL: http://www.heffler.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag hade glömt det! Shit, kommer ihåg när du berättade nu. Hemsk människa det där.. (londonincidenten alltså)

2010-06-07 @ 18:04:12
Postat av: Emeli

Ja, det blir så fel när man skall säga chokladboll.

Se här vad som kan hända

http://www.youtube.com/watch?v=qdVp5i6wsOw



2010-06-07 @ 18:52:13
Postat av: Nellie

Men herrgud, aj :S Kunde han inte enbart sagt det lite förbannat?

2010-06-07 @ 19:30:19
URL: http://hjertstrand.blogg.se/
Postat av: averin

Det heter negerboll och det anser även Erik Vilde med sin underbara låt:



Erik Vilde - Negerboll

http://www.youtube.com/watch?v=qdVp5i6wsOw



Som även Emeli länkat ovan ser jag nu =) orkar inte radera min text så du får den igen.

2010-06-07 @ 23:01:24
URL: http://paverin.wordpress.com
Postat av: Joel

Fick mig att tänka på alla dessa skrönor om "en kompis kompis" som blir serverad en negerboll av en servitris som råkar säga "Här är din boll, neger"

2010-06-07 @ 23:26:49
URL: http://www.joeljosefsson.blogspot.com
Postat av: Mohammed

Hahaha, men vilken idiot.

2010-06-07 @ 23:39:56
URL: http://cherinomohammed.blogg.se/
Postat av: robinhood

Hejsan, jag skickar denna kommentar till lite olika bloggar som jag skulle vilja få en åsikt av.



Jo, jag har en fråga i min blogg där jag undrar vilken kategori som folk tycker att jag ska updatera mest i för att dom ska komma tillbaka och läsa varje dag..



Jag skulle uppskatta om du svarade och gärna motiverade om du orkar och har tid, och om du aldrig sätt min blogg så får du gärna kolla lite snabt i några olika kategorier i min blogg och bara se vilken du gillar mest.



Bäst motivation får självklart en länkning om så önskas.

Fråga gärna om åsikter om din blogg, för svarar gärna!



Kram på dig! // robinhood.

Postat av: Ferferi

Jag säger chokladboll och det faller sig väldigt naturligt. Att säga negerboll låter helt fel i mina öron, motsatt vad många andra här verkar tycka alltså. Att överhuvudtaget säga neger låter fel. Och alla andra som hänvisar till att det heter så i folkmun eller att det betyder svart: Varför skulle det på något sätt berättiga ordet? Folkmunsord kan bytas. I detta fallet borde de bytas. Enbart för den negativa klang det haft och vad för nedvärderande historia ordet har. Jag reagerar starkt på de som säger negerboll, närmast kan det förklaras med att jag tycker personen låter korkad och opåläst. Och att ordet neger betyder svart är korrekt. Men exakt hur ofta använder vi ordet neger om svarta saker i Sverige? Hör vi någonsin någon säga *jag köpte en neger tröja igår' eller 'Jag vill färga håret neger'? Jag tror att svaret är nej va?

Så snälla, läs på och återkom. Eller använd sund förnuft. Heja dig Lisa för ditt mod att förklara ett sådant ord och fy vad tråkigt att du behövde råka igenom en sådan fruktansvärd tråkig situation av en man som uppenbart inte var vid sitt sinnes fulla bruk. Himlans synd om dig där verkligen. Vilken chock.

2010-06-08 @ 00:20:56
URL: http://blogg.veckorevyn.com/ferferi/
Postat av: PussJorvas

Herregud, så starkt han reagerade, för att inte veta vad det handlade om :o

2010-06-08 @ 00:36:01
URL: http://pussjorvas.blogg.se/
Postat av: kuese

haha. vilken idiot han var..

2010-06-08 @ 01:17:28
URL: http://paso.blogg.se/
Postat av: Selma

Ska man tjuvlyssna måste man tjuvlyssna på mer än enstaka ord.

2010-06-08 @ 06:58:27
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Anonym

håller med ferferi - helt onödigt att använda ordet "neger" över huvudtaget, när det finns bättre ord utan den negativa klangen. förstår inte den här tjurskalligheten kring bakverken. jaha, så det har "alltid hetat negerboll"? well, för 30 år sedan hade man kunnat vägra att byta retorik eftersom det "alltid hetat neger". fullständigt idiotiskt resonemang.



lisa: blev du ordentligt nedklubbad? sjukt obehaglkigt oavsett. du polisanmälde inte?



tack för trevlig blogg.

2010-06-08 @ 08:33:23
URL: http://basmati.blogg.se/
Postat av: Annikasan

Jag ska nita honom.

2010-06-08 @ 08:43:03
URL: http://annikasan.blogg.se/
Postat av: knivlisa

Basmati: Nej, det föll mig aldrig in att anmäla just då. Jag tänkte inte ens tanken. Ordentlig nedklubbning och ordentlig nerklubbning.Det var tillräckligt hårt för att få mig att ramla men jag fick liksom inga men. Jag har varit med om värre. En gång blev jag medvetslös till följd av slag i huvet. Fick epileptiskt anfall och tuggade fradga. Men det var självförvållat. (Jag hade varit dum och min kille slog mig. Näerå, dåligt skämt. Men jag var med om en cykelolycka som var helt och hållet mitt fel).



Ferferi: Jag tror att anledningen till att det ligger så rätt i min mun att säga negerboll är att jag är så gammal. Alla sa negerboll, ända tills jag var typ 13. Det var ingen som sa "neger ska man inte säga för svarta känner sig förnedrade då". Neger var liksom en vanlig benämning för en mörkhyad människa.

2010-06-08 @ 09:13:06
Postat av: jandi

HEJ NU ÄR JAG TILLBAKA! (jag har hållt på och läst kissies blogg ett tag, vilken nergradering...)



men jag tänkte också på att du borde anmält, låter helt sjukt att bli slagen på gatan sådär.



och sen ang det där med att man säger chokladneger så... kom igen, jag tror det där är en vandringssägen men alla påstår sig vara "en kompis kompis" typ... bullshit.



och allra sist vill jag säga att alla som tror det heter negerboll är gamla. på min tid hette det kokosboll eller chokladboll.

2010-06-08 @ 14:52:30
URL: http://jandi.blogg.se/
Postat av: Trin

Det heter negerboll! Varför ska man annars få säga Finska pinnar liksom? :P Eller vitlök! NEGERBOLL it is! :D

2010-06-08 @ 15:03:55
Postat av: Ämma

Kokosboll är en sån därn med fluff i ju.. Chokladboll är en chokladdoppad negerboll.

2010-06-08 @ 20:00:02
Postat av: Käpt'n Flint

Det jag funderar på är vad ingredienserna är i en negerboll till skillnad från en chokladboll. Nu må jag låta lite gammaldags och tråkig men nog låter det lite godare med chokladboll?



För övrigt så tycker jag inte att man ska slå folk, man ska kramas. Han borde ha kramat dig den där nege.. f-låt svarti... förlåt chokladgubben eller va? Nej? Äh, skit i vilket. Nu ska jag äta pannkaka, eller som det alltid har hetat under min uppväxt: "gräv-upp-o-våldta-Astrid-Lindgrens-lik-kaka".



Puss o gonatt alla =)

2010-06-08 @ 21:52:10
URL: http://www.myspace.com/delorymusic
Postat av: knivlisa

Kapten: HAHAHAHHAHAHHAHAHAHHA så sjukt roligt. Det med Astrid. Hahahaha. Tack

2010-06-09 @ 09:57:54
Postat av: Niklas

Trin



Kämpar du också för att bollspelet Nigger som man spelade när man var ung ska få behålla sitt namn? Eller det gamla kortspelet "Neger eller President", där vinnaren blev president och den stackaren som blev allra sist blev "Neger"?



Att säga att neger bara är en färg är att vara mer än lovligt naiv.

2010-06-09 @ 16:47:22
Postat av: knivlisa

Niklas: Jag har skrivit ett helt inlägg om detta!



2010-06-09 @ 16:49:04
Postat av: nicole

haha, snacka om att överreagera! mannen från London menar jag såklart! :P du skulle ha boxat tillbaka!

2010-06-09 @ 21:19:44
URL: http://nicolle.blogg.se/
Postat av: Käpt'n Flint

Ja nu ska vi inte glömma att Magnus Betnér ska ha lite credd för formuleringen då han tyckte att det hade varit en trevlig konstinstallation som respons på Lars Wilks rätt till yttrandefrihet.



Fast när jag tänker efter riktigt hårt (och det gör jag inte ofta men det brukar gå bra ibland, sådär var femte år) så har nog Betnér varit i mina hemtrakter och ätit det där ni kallar pannkaka från första början så det hela har väl gått varvet runt antar jag.



Min kompis tycker för övrigt att det borde heta poser eftersom det låter mer positivt än neg(ativt)er.



Kyss och smisk!

2010-06-10 @ 17:23:14
URL: http://www.myspace.com/delorymusic

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0