När jag diskriminerade 6 st på 10 minuter.

Häromdagen skulle jag gå från Gullmarsplan till Aftonbladet. Jag visste att det låg bredvid Globen men var inte störtsäker på exakt var.


Så. Jag tänkte fråga någon så att jag med all säkerhet gick den absolut effektivaste vägen. De första människorna som kom i min åsyn var ett gäng invandrarkids som såg ganska tuffa ut, typ som dom i Förortsungar fast könsmogna och mindre bildade, så jag blev både rädd och patroniserande och frågade dem inte. Sen tänkte jag shit vad diskriminerande jag är, så får jag inte bete mig.


Nästa person var en blind kille som kom med sin ledarhund. Först tänkte jag äh han har ju ingen aning om var saker är, var dom kommer ifrån eller hur dom funkar och varför. Sen tänkte jag mäh! Jag kan ju inte diskriminera honom för att han är blind. Så jag frågade honom. Det visade sig att han skulle åt samma håll, och han sa att jag kunde följa med honom.

På vår vandring snackade vi om ditten och datten. Hunden och han var ovänner för att han hade käkat bajs på morgonen. Hunden alltså. Jag frågade hur det gick till när han upptäckte det och killen sa att det känner man på lukten. Jo man tackar sa jag.

Sen pratade vi länge om min utbildning och han var jättetrevlig och undrade en massa om vad jag ville göra i framtiden och jag pratade på liksom.

Efter ett tag tyckte jag att vi var bra kompisar och kunde bli lite mer förtroliga med varandra.


Så.

Jag frågade:

- Jaha hur länge har du varit blind då?

Plötsligt stannade världen upp. Fåglarna slutade sjunga, hunden stannade och slutade dregla, himlen blev svart, killens leende tynade bort som ett svältande barn. Och så sa han:

- Det här var ju väldigt intressant.

Jag: - Hrm.. ..... Vaddå (att hunden slutat dregla?)?

Killen: - Här har jag hållt på och frågat om din utbildning och vad du vill göra. Och det enda du frågar mig ÄR OM MITT FUNKTIONSHINDER!!


Jag försökte be om ursäkt och i stället leda in samtalet på vad han hade för framtidsvisoner men han sa bara "Äh det är bara väldigt intressant tycker jag".  Intressant my ass. Han var typ jättesårad. Sen skildes vi åt.


Kommentarer
Postat av: Lauri

Diskriminering tror jag är helt OMÖJLIGT att undvika hur mycket man än skulle vilja.. eller väldigt, väääldigt svårt iaf. Kommit på mig själv flera gånger och blivit lika besviken varenda gång, det viktigaste är väl däremot att man upptäcker sin egen diskriminering och då kan tänka om till nästa situation... För övrigt tycker jag att du skriver väldigt bra, infiltrerar in komiken bra i texten. Ska absolut fortsätta läsa bloggen din :).

2007-06-13 @ 11:14:46
URL: http://lauri.blogg.se
Postat av: ^^

hahahahaha, han hade käkat bajs xD
kom på att jag kanske skall variera mig i vad jhag säger, lite andra saker än "hahaha"
jefvligt rolig blogg har du i alla fall

2007-06-30 @ 17:44:25
URL: http://wienerkorv.blogg.se
Postat av: F

Jag fick ett tips om din blogg igår, och jag har suttit och läst här och skrattat högt en bra stund. När jag läste det här inlägget fick jag dimsyn pga alla tårar som rann när jag skrattade hejdlöst.

2007-08-12 @ 10:30:57
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Anonym

Åh han blev med all säkerhet jättesårad. Duvet blinda har ett liv som alla andra :P

2009-01-29 @ 21:39:44
Postat av: Prebensonja

Very nice site. Well laid out.

2010-04-07 @ 14:29:13
URL: http://prebensonja.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0