Det lönar sig att le, i Sverige




Jag ska hälsa på Mia i LA. Och jag kom på i går att mitt pass spruckit.

Men den största anledningen till att jag måste byta ut det är att det har stämplar från Yemen och Iran. Det är inte helt OK att ha det i USA. Sist tog passpoliserna mig åt sidan i ett korsförhörsrum, och ställe frågor av typen "har du dödat någon nån gång" "Vad gjorde du i Yemen, smugglade du något"  "Var du med i någon organisation där?" "Äger du vapen". Med nöd och näppe kom  jag in i landet. Jag lärde mig att man aldrig ska skämta med passpoliser.  

Om man inte är i Sverige så klart. 
Hos polisen igår: 

Jag (på mitt trevligaste humör): - Hej, jag måste ha ett nytt pass, för det har spruckit här på fotosidan. Det är ett fabrikationsfel. Då byter ni ut det gratis.

Polisen: - Haha. Va. Det där passet ser ju inte klokt ut. Vad har du gjort med det? Badat i kaffe? Du har ju inte behandlat det på ett normalt sätt.

Jag (glatt och gulligt): - ÄÄÄÄÄÄh, det är lite smutsigt bara. Passet följer ju med när man reser. Inget konstigt med lite kaffe.

Polisen: - Men...... Hörru. Du är smart, men inte smartare än jag. Passet har stämplar från Yemen och Iran. Det är därför du vill byta det va. Då måste du betala fattar du väl.

Jag (Charmigt): - Du, det kan jag väl, jag har massa pengar, men jag tycker inte att det är rätt att jag ska betala när det är ett fabrikationsfel. Det vore fel. Kom igen nu, du är ju en vettig polis. Jag ser ju på dig att du verkar för rättvisa i samhället.

Polisen (ler motvilligt): - Nej du, mig lurar du inte. 

Jag: - Du. Erkänn att jag har gjort dig glad i dag.

Polisen: - Ja, det har du faktiskt. Du får det gratis.

Jag: - Tack.





Kommentarer
Postat av: stinnepigen

Jag hade också fått förväntansfulla skrattbubblor i magen om jag hade haft en sådan förstklassig historia att berätta fran passpolisen.

2008-08-07 @ 15:28:06
URL: http://stinnepigen.blogspot.com
Postat av: joel

hahaha

2008-08-07 @ 15:51:29
URL: http://www.joeljosefsson.blogspot.com
Postat av: Annica

Sååå Lisa...

2008-08-07 @ 19:19:57
URL: http://ouimichu.blogspot.com
Postat av: linnea

haha skönaste!

kan du inte skriva lite oftare? jag tycker att din blogg är jätterolig och besöker den så fort jag går in på datan. gör en läsare glad och skriv lite mer! hihi

2008-08-07 @ 19:49:50
Postat av: Kristina

hje liza..e lite dragen här :) nä grejen va att ja glömde min inloggning till bloggen annars hade ja ju massa slötid på det där himla nattjobbet förutom att ja e så himla mörkrädd och satt i en vrå på helspänn :) hur mår du? ja e i sthlm imorgon va gör du då??kram

2008-08-08 @ 03:03:19
URL: http://kristinalee.blogg.se/
Postat av: Kira

Du, mitt pass har också gått sönder. Kan du och din charm hänga med mig till stationen? ;-)

2008-08-08 @ 15:27:40
URL: http://blogg.aftonbladet.se/5414
Postat av: Käp

Ha ha, du e go du.



Men apropå passpoliser så är det ju skillnad på folk o folk. Brorsan o jag var i New York i våras o passpolisen som tog emot oss var en kille i 25-årsåldern som tuggade tuggummi med en frekvens av ca 132,7 tugg per minut samtidigt som han satt o sneglade mot nåt span han hade bakom ryggen på oss.



Passpolisen: -allright so you're brothers?



Jag: -Hell yes you better skriva upp it you warloving oljekrigarvapenfetischiststackarsidiotamerikan (eller kanske ett nervöst "yes" lite oklart vad jag svarade och fantiserade).



PP: -So you're from Sweden



J: -Yep



PP: -It's a nice country Sweden (här kollar han nu blixtsnabbt igenom våra greencards som jag minutiöst fyllt i samtidigt som han fortsätter med sitt kära tuggumi samt spanandet bakom våra ryggar). You got nice vodka there! Svedka, that's good.



J: -Slermka?



PP: -Jäh Svedka, you call it that?



J: (tror att han försöker uttala det lilla nordiska landet Sverige på dess eget språk) -Wi kall itt Svärrje!



PP: -Swerryeah? Ok. Absolut Vodka, that's Swedish too right? I don't like it, not so good. Finlandia, that's good...



...och så vidare. Inga större frågor om terrorismsammankopplingar och dylikt.



Needless to say så var det inga större problem för oss att komma igenom passkontrollen som vi i förväg bävat för. I egenskap av storebror och reiseleiter så hade jag fyllt i greencard och det däringa andra man ska fylla i. Det tog mig ca fem försök att med bläckpennan till slut få till korrekta inresepapper. Med facit i hand kunde jag lika gärna ha skrivit "heja Usama" på papprena för den delen...



Det finns en Vodkasort i New York som heter "Svedka". Jag har aldrig sett den i Sverige o tror inte att den finns här. Självklart tog brodern och jag på oss uppdraget att provsmaka den. Den smakade sprit.



Huruvida unge herr passpolis lyckades få nån kontakt med sitt span bakom våra ryggar vet jag ej. Man kan ju bara hoppas. Det verkade ju vara en trevlig pajk.



*Jag ska ställa upp i VM för långa bloggkommentarer.



BANANCREPES!

2008-08-10 @ 20:22:03
URL: http://www.myspace.com/killingkittensswe
Postat av: knivlisa

hahahhahahah!!! you killing meee!!!!!!!!! Du är så rolig så jag kräks.

2008-08-11 @ 16:28:59
Postat av: Ellis

Haha, du är bara för go! Diggar dig skarpt!

2008-08-11 @ 22:31:03
URL: http://ellisbellis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0